Ügyfeleimmel beszélgetve gyakran esik szó a kiabálásról. Van, aki büszke, hogy ha felemeli a hangját, bármit el tud intézni. Van, akinek fáj, hogy vele kiabálnak. Szülőktől sokszor azt hallom, furdalja őket a lelkiismeret, miután kiabálva fegyelmezik a gyermeküket, vagy egymással kiabálnak.
Sokféle formában találkozom a kiabálás jelenségével, és legtöbbször azt látom, hogy a kiabálás egyfajta végső eszköz, amire akkor kerül sor, mikor már minden más próbálkozás kudarcot vallott. A kiabálás az ESZKÖZTELENSÉG megjelenése: „nincs más eszközöm, hogy odafigyeljenek arra, amit mondok.” Ez jelenik meg benne.
A kiabáló fél át akar adni valamilyen üzenetet vagy információt, ami az ő számára nagyon fontos. De már sokadszorra próbálja, és kilátástalannak ítéli, hogy a másik meghallgassa őt. Nem tudja érvényre juttatni a mondandóját, marad a kiabálás. Fontos észrevenni, hogy a kiabálásban mindig a kilátástalanság mutatkozik meg, , és nem a siker. Még akkor se, ha pillanatnyilag éppen úgy tűnik is, hogy eredményt ér el az, aki kiabál. Aki elszenvedi a kiabálást, az mindig megsebződik, benne mindig negatív érzések maradnak hátra. Aki kiabál, az pedig rossz képet fest magáról.
Ha minden konfliktus kezelhető kiabálás nélkül, akkor miért kiabálnak mégis olyan sokan a legkülönfélébb helyzetekben? Mert hiányos a kommunikációs műveltségük? Nemcsak ezért. A kiabálás levezeti az indulatokat. Bár a feszültség levezetésének számos más módja is lenne, de kiabálni nem túl fárasztó és azonnali hatást eredményez. A kiabálás ezen felül erőfölényt kommunikál. Megriasztja a másik felet. És ugye ha szép szóval nem érünk el valamit, jobbat meg nem tudunk a kiabálásnál, akkor marad a hangos szó.
De figyeljük meg, hogy aki kiabálni szokott, az se teszi ezt mindenkivel. Megválogatja az áldozatait. Ott kiabál, ahol úgy érzi, hogy ő ezt megteheti. Vagy, mert hite szerint neki akkor és ott igaza van, vagy, mert úgy gondolja, hogy erőfölénye feljogosítja erre, vagy elkeseredettsége okán külső támogatást remél.
Ha belegondolunk, hamar kiderül, hogy a kiabálás mindig árt annak a kapcsolatnak, aminek a keretén belül előfordul. Azt kommunikálja, hogy „már nem számít”, itt már mindegy, itt már ezt is szabad… A kiabálásban nemcsak a másik fél bántásának vagy az indulatok levezetésének szándéka jelenik meg, hanem az is, hogy magát a kapcsolatot a kiabáló fél az adott pillanatban nem látja megőrzésre érdemes értéknek. Ha annak látná, vigyázna rá.
A kiabálás krízishelyzetben következik be. Beszűkül a kiabáló figyelme, csak az ügyre, csak a saját átadni kívánt üzenetére tud már fókuszálni. Nincsen tekintettel se a másik félre, se arra a kapcsolatra, amit épp pusztít a kiabálásával. Nagyon akar valamit,és nagyon tehetetlennek érzi magát. Innen az indulat.
De a kiabálással okozott sebek nem múlnak el nyom nélkül. Összegyűlnek és megrontják a kapcsolatot akkor is, amikor egy-egy alkalommal átmenetileg esetleg megoldást hoznak. A kiabálás igen ártalmas viselkedési forma, és nehéz felhagyni vele, ha valaki otthonról ezt a mintát hozta. Könnyű lenne, ha tudna helyette jobbat. De nem tud. Pedig már a saját bőrén is megtapasztalta, hogy aki kiabál, az szenvedést okoz a környezetében élőknek. Áttételesen aztán lassan megkeseríti a saját életét is, mert mindenkori környezetében a könnyed vidámság légkörét lassanként mindig szorongás és és félelem váltja fel. Csak nem tud jobbat.
Ne szégyelljünk foglalkozni a kommunikációnk fejlesztésével! Vannak megtanulható módszerek, minden konfliktus megoldható kiabálás nélkül! A békés kommunikáció tanulható, fejleszthető. Megéri, mert minden emberi kapcsolatunkra hatással van munkahelyen, családban és a társas érintkezésben is.
Mivel a kiabálás hangerejének határa kultúránként más és más, sőt egyes családok között is eltér annak megítélése, mit tart valaki tűlzottan hangos megnyilatkozásnak, érdemes időnként visszajelzést kérni a másik féltől, előfordul-e, hogy túl hangosnak vagy túl agresszívnek él meg velünk egy-egy kommunikciós helyzetet? Ha igen, akkor fogadjuk el ezt a választ akkor is, ha nem értünk vele egyet. Hogy ő mit érez, azt ő tudja. És hogy mire törekedjünk ilyen helyzetben?
Persze a kiabálásnak is van értelme és létjogosultsága az életben. Ha valaki távol van tőlünk, eljuttatja az üzenetünket. Egy falusi háznál a kapuból a kert végébe csak kiabálva ér el a szó. Vagy ha valaki veszélyben van, a kiabálás felhívhatja a figyelmét erre és megmentheti. Nagy zajban szintén hasznos.
Hagyjuk meg a kiabálást ezekre a helyzetekre! Akivel hétköznapi helyzetben közelről kiabálnak, az mind azt szeretné, hogy ne tegyék ezt vele. Vigyázzunk rájuk, vigyázzunk a kapcsolatainkra! Minden kiabálás azt hordoz egy járulékos üzenetet: „Ez a kapcsolat nem ér annyit, hogy vigyázni akarjak rá.” Érdemes meggondolni, ki mikor engedi meg magának a hangja felemelését. Mérlegeljetek!
Mindenképp érdemes megpróbálni visszajelzést adni annak, aki hangerejével visszaélve nehéz perceket okoz a vele élőknek vagy vele dolgozóknak. Egyáltalán nem biztos, hogy tudatában van viselkedése káros mivoltának. Lehetséges, hogy csak önkéntelenül követ valamilyen rossz beidegződést vagy családi mintát. Négyszemközt adjunk visszajelzést, amit mondunk, az csak neki szóljon. Beszélhetünk a saját érzéseinkről, milyen fontos számunkra a vele való kapcsolat, és milyen rossz érzés, amikor felemeli a hangját. Kérjük meg, hogy figyeljen oda és keressen más módot az indulatai levezetésére.
Ha nem vagyunk olyan helyzetben, hogy visszajelzést merjünk vagy tudjunk adni, akkor pedig tekintsük át a lenti táblázatot, milyen eszközöket választhatunk még, amikor kiabálásig fajul egy konfliktus. Minek lesz az adott helyzetben biztosan negatív hatása a helyzetre? Mi az, ami legalább nem ront a szituáción, és mik azok a lehetőségek, amivel javíthatjuk a békés rendezés esélyét, elindulva a megoldás felé!
POZITÍV | SEMLEGES | NEGATÍV |
időt kérni a helyzet átgondolására |
kilépni a helyzetből | dacot sértődést, neheztelést mutatni |
biztosítani a másikat arról, hogy megértjük a problémáját |
más irányba terelni a kommunikációt | visszakiabálni |
javaslat a megoldásra, esetleg alternatívák felvonultatásával |
csendben maradni | a másik felet minősíteni |
elfogadni, ha a másik fél a türelmünket kéri |
mindkét fél által elfogadott külső segítséget bevonni | számonkérni a másik felet |
kérdezni a másiktól, pl mi jelentene számára megoldást |
a távolságot megtartva szemkontaktusban maradni |
elsorolni a másik által az eset során elkövetett hibákat |
a másik fél együttműködését kérni a megoldásban |
nyugodt testhelyzetet megőrizni
|
fenyegetőzni vagy bosszút kilátásba helyezni |
a felekben fellelhető közös értékekre vagy érdekekre rámutatni |
elkerülni a nyilvánosság bevonását a megoldás keresésének idejére | saját oldalunkra támogatókat gyűjteni a másik ellenében |
« Vissza