Négyszín modell

A viselkedéstudomány szerint az eredményes emberek, eredményes vezetők tisztban vannak saját magukkal, ismerik erősségeiket és fejlesztendő területeiket, így startégiát tudnak kidolgozni arra, hogyan feleljenek meg a környezetük által támasztott követelményeknek. Nem csoda, hisz személyiségünk nemcsak a magánéletünkben meghatározó, hanem a hivatásunk kiválasztásában, és a munkában való helytállásunkban is

Fontos hangsúlyozni, hogy nincs jó és rossz típus, minden típusnak megvannak a maga előnyei, amik más és más szituációban lehetnek hasznosak. A típus tudatosítása azonban segítséget nyújthat abban, hogy másként, hatékonyabban végezhessük a munkánkat. Az alapos önismeret segít eligazodni abban, hogy mely feladatkörök lehetnek az igazán nekünk valók, és melyek azok, amikkel kevésbé vagyunk kompatibilisek.

Csapatok összeállításakor is segítségünkre lehet a csapattagok erősségeinek ismerete, és jó, ha tisztában vagyunk azzal, hogy melyik csapattagnak mik lehetnek a fejlesztendő területi, illetve hol számíthatunk eltérésekre, súrlódásokra, konfliktusokra. Ha vezetőként jobban megismerjük és meg is értjük az embereink domináns személyiségjegyeit, képesek leszünk hatékonyabban motiválni őket. Olyan célokat jelölhetünk ki számukra, amelyeknek az elérését könnyen saját céljuknak tudják tekinteni, illetve olyan feladatokat adhatunk nekik, amikben igazán kiteljesedhetnek.

A DISC modell négy alapvető viselkedés stílust vizsgál, ezeket képes kimutatni. A könnyebb megjegyezhetőség érdekében az eltérő típusokat különböző színekkel jelöljük, innen ered a „négyszín modell” elnevezés.

A DISC teszt ezeknek a típusoknak a mérésére és elkülönítésére szolgál. Elméleti alapját C. G. Jung személyiségelmélete jelenti, magának a tesztnek a megalkotója pedig egy amerikai pszichológus, dr. William Moulton, aki egyébként a hazugságvizsgáló korai prototípusának feltalálója, sőt a népszerű képregényhős, a Wonder Woman megálmodója is egyben. És hogy honnan jön az a név, hogy DISC? Ez egy mozaikszó

  • D – a „Dominance” szóból (PIROS szinnel jelöljük) – Ő A DOMINÁNS
    domináns, célra törő, önálló, határozott, kezdeményező, versengő, gyorsan döntő
    alapvetően feladatközpontú és extrovertált

  • I – az „Influence” szóból (SÁRGA színnel jelöljük) – Ő A LELKES
    befolyásoló, nyílt, közvetlen, lelkes, meggyőző, önbizalommal teli, társaságkedvelő
    alapvetően emberközpontú és extrovertát

  • S – a „Stability” és a „Steadiness” szavakból (ZÖLD színnel jelöljük) – Ő A KITARTÓ
    Kitartó, stabil, szilárd, igazi csapatjátékos, megnyugtató, türelmes, őszinte, empatikus
    alapvetően emberközpontú és introvertált

  • C – a „Compliance” vagy a „Conscientious” szavakból (KÉK színnel jelöljük) – Ő AZ ALAPOS
    Szabálykövető, lelkiismeretes, alapos, pontos, önálló, precíz, diplomatikus, következetes
    alapvetően feladatközpontú és introvertált

Miben segít a DISC teszt?

Természetünből fakadóan hajlamosak vagyunk mindannyian egy adott módon viselkedni, és nem valahogy máshogy. Ezt nevezzük természetes preferenciának. Ha ismerjük a saját preferenciáinkat, és képesek vagyunk másokét is megismerni, eredményesebben tudjuk kihasználni a vérmérsékletünk kínálta lehetőségeinket, és képessé válunk javítani a kapcsolataink minőségén is. Jobban el fogjuk tudni fogadni mások szükségleteit, egyszerűbbé válik a velük való kommunikáció, a hozzájuk való közeledés.

Mire használhatjuk a DISC-et?

  • a kommunikáció tudatosítására

  • önismeretünk fejlesztésére és mások jobb megismerésére

  • ügyfeleink, munkatársaink, családtagjaink felé irányuló kommunikáció javítására

  • kommunikácós eszközök és stratégiák hatékonyabb megválasztására

  • csapatmunka hatékonyságának növelésére munkahelyen vagy otthon

  • konfliktushelyzetek jobb megértésére

► Neked milyen a viselkedési stílusod? Mennyire ismered önmagadat?

► Milyennek látnak a családtagjaid vagy a munkatársaid? Könnyű vagy nehéz veled együttműködni?

► Miben vagy jobb, mint a többiek, és miben kell fejlődnöd?

 

DISC teszt letöltése